Daň z nemovitosti 2025: návod na vyplnění přiznání krok za krokem

Koupili jste si dům nebo byt? Pak nezapomeňte na daňové přiznání. Čas máte jen do konce ledna. Ovšem pozor: přiznání musíte podat i v dalších případech, například když začnete bydlet v rozestavěném domě nebo jste změnili způsob užívání nemovitosti. Přinášíme podrobného rádce, který vás přiznáním k dani z nemovitosti provede krok za krokem.
Musím podat přiznání k dani z nemovitosti?
Přiznání k dani z nemovitosti podáváte, pokud jste v loňském roce:
- koupili nemovitost, např. dům, byt v osobním vlastnictví, pozemek (v případě družstevního bytu přiznání nepodáváte)
- provedli na nemovitosti stavební úpravy nebo změnili její užívání
- užíváte nemovitost, jejíž vlastník není znám (výjimkou jsou objekty určené k bydlení) nebo nemovitost ve vlastnictví Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových
- zahájili nebo dokončili stavbu domu (přiznání podáváte i v případě, že začnete bydlet v nedostavěném domě)
- Oznámit byste měli také prodej nemovitosti, a to do 31. ledna. V případě prodeje nemusíte podávat daňové přiznání, oznámení napíšete volnou formou.
Daňové přiznání podáváte pouze jednou, po zakoupení nemovitosti. Finanční úřad vám začne automaticky zasílat informace k úhradě daně. V dalších letech daňové přiznání musíte podat pouze v případě změn.
Termín podání: do 31. ledna 2025 (finanční úřad toleruje zpoždění 5 pracovních dnů, v případě pozdního podání vám vyměří pokutu 0,05 % za každý den prodlení)
Kde ho můžu podat? Musím ho zaslat elektronicky?
Online podání:
- Formulář vyplníte na portálu MOJE daně (pokud máte datovou schránku, je pro vás online podání povinné).
- Online podání umožňuje předvyplnění vašich údajů informacemi z finančního úřadu a katastru nemovitostí.
- Do portálu se můžete přihlásit bankovní identitou (nebo jinou identitou občana), datovou schránkou nebo přístupovými údaji od Finanční správy.
Podání poštou nebo osobně:
- Přiznání můžete také vyplnit do formuláře a zaslat poštou nebo doručit osobně na podatelnu vašeho finančního úřadu.
- Nezapomeňte si uschovat doklad o podání (doručenku, potvrzený formulář).
- Pozor! Pokud vlastníte datovou schránkou, musíte přiznání podávat elektronicky.
Tip: Pokud vlastníte nemovitosti ve více krajích, musíte přiznání podat za každý kraj zvlášť. Vždy uveďte v jednom přiznání nemovitosti vlastněné v daném kraji.
Jak vyplnit formulář?
Nezapomeňte na úvod využít funkci předvyplnění a použít údaje z katastru. Před odesláním formuláře využijte funkci automatické kontroly. Po odeslání si uschovejte potvrzení o doručení. Návod na vyplnění online přiznání k dani z nemovitosti najdete také na portálu MOJE daně.
Vyplnění formuláře krok za krokem:
- Otevřete stránku MOJE daně. Přihlaste se vaší bankovní identitou, datovou schránkou nebo jiným nabízeným způsobem.
- Pokud ještě nemáte aktivovanou, aktivujte si DIS+ (vaši daňovou schránku).
- Klikněte na vaše jméno.
- V sekci Formuláře vyberte formulář Daň z nemovitých věcí.
- Pote zvolte možnost předvyplnit formulář. Klikněte na vytvořit nový požadavek, zvolte zdaňovací období (2025), vyberte váš finanční úřad (podle adresy nemovitosti) a odešlete požadavek.
- Pak počkejte, až se data zašlou z katastrálního úřadu. To může trvat i několik hodin. Obvykle vám přijde notifikace na e-mail. Po získání údajů v seznamu požadavků klikněte na tři tečky umístěné vpravo a zvolte Předvyplnit údaje.
- Poté se zobrazí jednotlivá pole formuláře daňového přiznání. Každou stránku zkontrolujte a případně doplňte chybějící údaje.
- Na konci formuláře zadejte nejprve protokol chyb. Vrátíte se do jednotlivých částí formuláře, ve kterých systém nalezl chyby. Opravte je.
- Poté jste připraveni odeslat formulář.
- Nezapomeňte si uložit potvrzení o odeslání.
- Stav podání najdete kdykoli na portálu MOJE daně.
Tip: Nenechávejte přiznání na poslední chvíli. I když formulář zasíláte online, systém může mít výpadek.
Co když jsem udělal ve formuláři chybu?
Pokud zjistíte chybu do termínu podání daňového přiznání, podáváte opravné daňové přiznání. Můžete tak opravit přiznání i několikrát. Finanční úřad bude brát v potaz poslední odevzdané přiznání. V případě, že na chybu přijdete pozdě, budete podávat tzv. dodatečné daňové přiznání.
Přiznání podáváte na stejném formuláři, jen zaškrtnete kolonku opravné, případně dodatečné.
Kolik zaplatím? A kam peníze poslat?
Po odeslání daňového přiznání vám finanční úřad zašle složenku s údaji o platbě. Praktické je také zažádat finanční úřad o zaslání informací e-mailem. Informace o platbě byste měli dostat zhruba do druhé poloviny května.
Kolik zaplatím?
Výše daně vám vyjde v daňovém přiznání, zašle vám ji také finanční úřad. Konkrétní částky se liší podle druhu stavby, výměry a koeficientu obce. Aktuální koeficienty můžete zjistit na portále Finanční správy.
Jak zaplatím?
- bankovním převodem (link pro vytvoření QR platby)
- SIPO
- složenkou na poště
- hotově na pokladně úřadu
Kdy zaplatím?
Do 31. května, daň vyšší než 5 000 Kč můžete rozložit do dvou splátek.
Finanční úřad vám pomůže: nebojte se zeptat
Nevíte si s přiznáním rady? Pracovníci finančních úřadů během ledna navštíví stovky obcí v celé ČR, aby pomohli občanům s vyplněním formulářů. Konkrétní rozpis výjezdů najdete na stránkách Finanční správy. S dotazem můžete také kontaktovat váš finanční úřad e-mailem nebo telefonicky. Odpovědi na nejčastější otázky najdete na portálu Finanční správy.
Máte investiční nemovitost? Nezapomeňte na další daně
Pokud jste si pořídili investiční nemovitost, vaše daňové dobrodružství zaplacením daně z nemovitosti nekončí. Příště vám povíme, jak danit příjmy z pronájmu. A nezapomeňte: pokud chcete pronájem bytu bez starostí, v Tvůj Správce vám rádi pomůžeme.