Jak napsat poutavý inzerát k pronájmu
Každý pronájem nemovitosti by měl začít dobrou inzercí. Pokud není inzerát napsán efektivně, může to dobu hledání zájemce o byt či dům výrazně prodloužit. Dnes se podíváme pod pokličku právě této tematice. Vysvětlíme si, co je klíčem k úspěchu rychlého a snadného oslovení zájemce a čeho byste se naopak měli vyvarovat. Posvítíme si také na výhody či nevýhody spolupráce s realitními kancelářemi.
Dobře zabalený bonbon
Pokud cokoliv nabízíte, platí stará pravda, že nejde o obsah, o to, jak bonbon chutná, ale o to, jak je prezentován. Jde o obal. Obal láká a táhne, obal prodává.
Správný inzerát musí být stejně tak vidět už zdaleka, musí zaujmout, musí být lepší, než ostatní. Jak toho docílit?
Pojďme si hlavní prvky správného inzerátu rozebrat v bodech:
1. Přesný, výstižný název
V prvé řadě potřebujete, aby si váš inzerát vůbec někdo rozklikl.
Nadpis stylizujte podle cílové skupiny. Určitě je rozdíl, zda napíšete „pronajmu byt na okraji Prahy“ nebo „pronajmu luxusní byt 3+1 v klidné části Prahy“. Pokud si stojíte za tím, že je byt v super stavu, udržovaný, vybavený, proč ho nenazvat luxusním? A slovo okraj taky nezní zrovna lákavě. Bydlení v okrajových částech Prahy často preferují rodiny s dětmi. Pro ty je klid a dostupnost služeb přesně to, co hledají.
Pokud bych cílil např. na pracovníky či manažery velkých firem, napíšu „stylový byt 2+1 v centru Prahy“.
2. Fotky, které chytnou a nepustí
Ano, fotky jsou tím svatým grálem, obalem, který prodává. Fotky jsou alfou a omegou toho, zda zájemce zvedne telefon a zavolá vám.
Proto by měly být opravdu kvalitní.
Zapomeňte na mobilní telefon či starý ušmudlaný kompakt. Pokud nejste schopni byt pěkně nafotit, poproste kamaráda, kolegu nebo nejlépe profesionála, zkrátka někoho, kdo vám s tím pomůže.
3. Vyšperkujte byt k dokonalosti
Pokud chcete pronajmout jakýkoliv byt či dům, je bezpodmínečně nutné mít ho v technicky a esteticky dobrém stavu. Nic nesmí odpadávat, vše musí fungovat.
Pokud víte, že něco nefunguje, opravte to dřív, než se do inzerce pustíte. Pokud se vám zdá, že to někde esteticky neladí (např. staré zažloutlé závěsy na oknech), kupte nové, vyměňte je.
To samozřejmě souvisí i se zmiňovanými fotkami.
Byt či dům na fotkách musí být uklizený, čistý, ideálně prosluněný. Nikdy byt nefoťte večer či v noci. Už z fotek musí být vidět, že vám na něm záleží, že chcete, aby se zde příštím nájemníkům dobře bydlelo.
4. Nepřibarvovat, nezatajovat
Inzerát je potřeba napsat poutavě, ale zároveň přesně. Popište reálný stav věcí.
Není na místě cokoliv zatajovat či naopak příliš přibarvovat nebo si dokonce vymýšlet. O zásadních problémech by měl zájemce vědět. Ve výsledku může být takový přístup věrohodný a přesvědčivý.
Pokud nemovitost vychválíte až do nebes a zájemce pak na místě zjistí, že to tak úplně není pravda, bude se vám to špatně vysvětlovat. Budete působit nevěrohodně a pravděpodobně přijdete jak o zájemce, tak o čas, který jste prohlídce museli věnovat.
Jaké informace nevynechat?
- dispozici bytu
- typ stavby (panelák, cihlový dům…)
- patro, s výtahem či bez
- vybavení bytu
- stav bytu/ domu
- orientace oken
- typ vytápění
- lokalitu
- dostupnost služeb
- balkon/sklep/garáž/parkování
- cenu
S realitkou snadno a rychle, ale ne vždy kvalitně
Poslední otázkou je, zda ke zprostředkování pronájmu využít realitní kancelář (dále jen RK) nebo zkusit nemovitost inzerovat tzv. „na vlastní pěst“.
S RK máte samozřejmě mnohem méně starostí. Od kontaktu se zájemci až po samotnou prohlídku, vše můžete delegovat na realitního makléře a ušetříte spoustu času.
Co se týče poplatku za zprostředkování pronájmu, většina RK požaduje částku ve výši jednoho, maximálně dvou měsíčních nájmů.
Méně jednoznačné je to, kdo částku platí. Logicky by měl platit majitel, on je tím, kdo službu po RK poptává. Ovšem díky výraznému převisu poptávky nad nabídkou službu de facto požaduje spíše zájemce. Proto mnohdy RK vyžadují částku po něm, případně se částka dělí rovným dílem mezi majitele a nájemníka.
Každopádně, pokud se rozhodnete svěřit zprostředkování pronájmu RK, pečlivě vybírejte, kterou zvolit. Rozdíly jsou jak ve výši poplatku za služby, tak v jejich kvalitě, resp. v kvalitě personálu, čili realitních makléřů. Šetřit za každou cenu se nemusí vždy vyplatit.
Určitým kvalitativním vodítkem může být členství RK v některé z asociací, např. Realitní komoře České republiky nebo Asociaci realitních kanceláří České republiky.