Na vyúčtování za energie se příliš mnoho lidí netěší. Bývá totiž často spojováno s překvapením. Ať už s kladným, když přijde přeplatek, nebo se záporným, když je naopak nutné doplácet. Obzvláště při pronájmu bytu je odhadnutí záloh tak, aby odpovídaly skutečné spotřebě, velkým oříškem. Jak na to?
Zálohy na energie platíte za předpokládanou spotřebu elektřiny a plynu. Když přijde na vyúčtování, dodavatel porovná předplacené zálohy se skutečnou spotřebou. Vznikne přeplatek nebo nedoplatek. Existuje nějaká ideální částka?
Vyhněte se ale oběma extrémům, protože by vás mohli dostat do potíží.
Riziko vzniká především v případě, že máte zálohy nastaveny příliš nízko. To je spojeno s velkým nedoplatkem při konečném zúčtování. Nájemníky to může dostat do finančních potíží a i vám to přinese spíše trápení. Jak peníze z nájemníků zpětně dostat? Co když se s nimi zkrátka nedomluvíte? Když zálohy nastavíte co nejpřesněji, nikoho nečeká nemilé překvapení.
Zní to pěkně, když vám jednou za rok přijde bonus v podobě tučného přeplatku. Jenže dodavatel energií není spořící účet. Zbytečně vysoké přeplatky peníze nezhodnocují.
Navíc mnoho firem již má v podmínkách, že přeplatky nevrací, ale použijí je na úhradu záloh na další období.
Jestli už nějakou dobu pronajímáte byt a archivujete si stará vyúčtování, využijte k nastavení záloh. Podle počtu podnájemníků si lze celkem snadno propočítat, jak vysoké zálohy platit.
Pokud využíváte elektřinu a plyn i na vytápění, bude odhad složitější, protože spotřeba záleží zejména na tom, jak dlouhá a studená bude zima. U ostatního provozu domácnosti, jako je ohřev vody, vaření a pohon elektrických spotřebičů, zůstává spotřeba každoročně přibližně stejná.
Chystají si nájemníci pořídit sušičku? Nebo mnohem úspornější pračku? Pak si zálohy na další rok upravte. Optimalizujete výši záloh.
Každý rok platíte 11 záloh, dvanáctý měsíc přijde vyúčtování. Málokterý zákazník ví, že má právo si výši záloh upravit.
Dodavatel zpravidla pošle novou výši záloh právě v ročním vyúčtování, ale zákazník má právo ji změnit. Většinou to lze udělat jednoduše online po přihlášení k zákaznickému účtu. Nebo kontaktujte svého dodavatele e-mailem nebo telefonicky.
Pro co nejlepší služby používáme technologie, jako jsou cookies, k ukládání a přístupu k informacím o zařízení. Souhlas nám pomáhá zpracovávat údaje o chování na webu. Nesouhlas může ovlivnit některé funkce.